Průvodce poruch v manuálních převodovkách

Auto motoPrůvodce poruch v manuálních převodovkách

Průvodce poruch v manuálních převodovkách

Pravděpodobně nikdo z nás nepochybuje, že automobilový svět je do jisté míry ovládán stereotypními názory. Podle jedné z běžných moudrosti by se řidiči, kteří hledají co nejjednodušší, bezproblémové a levné řešení, měli zaměřit na auta vybavené manuálními převodovkami. Proč? Podle názoru řidičů jsou automatické převodovky synonymem vysokých nákladů na servis, poruchovosti a vyšší spotřeby paliva. Motoristé však zapomínají na typické nedostatky ručních převodovek. Bohužel ani náklady na opravy nejsou nízké.řadící páka.jpg
Názor na bezporuchový provoz manuální převodovky po celou dobu životnosti automobilu má svůj původ před několika desítkami let. Až donedávna automobily neměly tak vysoký výkon a točivý moment, takže ozubená kola nebyla po celou dobu vystavena tak vysokému přetížení a namáhavé práci. Servisní činnosti spočívaly ve výměně spojky, oleje v ní a občasném přenastavení. Všechno se nedávno změnilo. Výrobci masivně uvádějí na trh nerozvinuté konstrukce, navíc vyrobené z materiálů nízké kvality. To vše vede k závažným poruchám, které mohou zničit váš rozpočet.
Diagnostika defektů není jednoduchý úkol. Některé příznaky mohou ohlašovat několik různých technických problémů. Zkušený mechanik s odpovídajícími znalostmi učiní výstižný verdikt. Poměrně častým problémem je řazení tvrdých převodových stupňů. Především se doporučuje zkontrolovat hladinu oleje – obvykle do převodovky vstupuje asi 1,5 – 2 litry oleje. Příčina problému je však často jinde. Velká skupina řidičů netlačí pedál spojky až na doraz, což je chyba. Příčinou potíží může být také opotřebovaná spojka a zdvihátka nebo neregulované kabely.
Uživatelé také věnují pozornost silným pohybům zvedáku během zrychlení a brzdění. Zde mohou být příčinou jak opotřebované polštáře, tak mechanismus, který řídí její práci.
Někteří řidiči také čelí znepokojivému hluku vycházejícímu ze spojky. Bohužel to znamená opotřebení ložiska nebo ozubených kol. Zpoždění opravy může vést k roztržení pouzdra, pak budete muset hledat nové. Životnost rychlostních stupňů závisí na stylu jízdy řidiče.interiér auta s řadící pákou.jpg

Suma Sumárum

Manuální spojky, zejména ty, které jsou namontovány v moderních automobilech, nevyžadují údržbu. Nižší kvalita materiálů použitých pro jejich výrobu, větší výkon motoru a agresivní styl jízdy jim ale nepomáhají. Náklady spojené na opravu se zvyšují, pokud se jedná o převodovku vybavenou dvoj hmotovým setrvačníkem.