Auto

K čemu je nám převodovka?

Auta mají různé součásti, bez nichž by nemohla vůbec fungovat. Někdy tyto vypadají důležitěji, jindy méně, ale prostě by to bez většiny z nich jako celek vůbec nefungovalo.
Jednou z takových nezbytných součástí každého vozu je i převodovka. Která sice v každém voze je, ale není převodovka jako převodovka. Existují totiž v zásadě dvě:
– ruční
– a automatická
volant vpravo
Přičemž je na každém majiteli, respektive řidiči automobilu, aby si pro sebe zvolil tu či onu. Podle toho, která mu lépe vyhovuje. Protože každý z těchto typů má své přednosti, ale pochopitelně i nedostatky.
A podle čeho se rozhodovat, zda zvolit ?
Sice se tyto od sebe liší svým tvarem, ale to není pro správné rozhodnutí to pravé a hlavní. Hlavní je totiž to, že obě zařízení naprosto odlišně fungují.
hlavice řadící páky
Někteří řidiči třeba preferují ruční řazení. Týká se to zejména mužů, kterým dělá dobře pocit, že auto více ovládají, kteří jsou rádi, když naslouchají motoru a sami reagují na to, co jim ono vrčení pod kapotou sděluje. Při ručním řazení jde totiž o posouvání páky mezi ozubenými kolečky po obvodu hřídele.
Tento typ převodovky má ale výhodu i v tom, že je levnější a také delší dobu vydrží, a také eventuální oprava této nevyjde zase až na nějaké velké peníze.
Za což ale platí člověk „daň“ v podobě občasného škubání při změně převodového stupně, jež narušuje plynulost jízdy.
Převodovka automatická oproti tomu zjednodušuje řízení, protože provádí za jízdy řazení podle potřeby sama, takové auto se tedy rozjíždí plynule. Ovšem na druhou stranu si taková automatická převodovka žádá daleko více péče, je u ní třeba měnit olej a u tohoto spoléhat na kvalitu a také nezapomínat na jeho chlazení.

Člověk se tak může rozhodnout, zda je mu milejší vozidlo, ve kterém bude muset podle potřeby řadit, tedy pohybovat řadicí pákou nacházející se po jeho boku (pro pamětníky – u některých Wartburgů a Trabantů pod volantem), nebo zda dá přednost autu, jež ho této povinnosti zbaví výměnou za více péče. To už je na tom kterém řidiči, respektive majiteli vozu, který je pochopitelně stranícím té anebo pro změnu oné variantě. Jak kdy. Protože lidé jsou různí. Úplně jako ty převodovky.